Vormingen
AANBOD
De vormingen van ENCIRCLE worden op aanvraag aangeboden:
We bieden diverse bouwstenen aan om divers-sensitief onderwijs vorm te geven. Hiervoor vertrekken we per bouwsteen steeds vanuit enkele theoretische kapstokken om daarna samen de praktische mogelijkheden te onderzoeken via actieve werkvormen. Door verhalen te delen, inspireren en versterken we elkaar.
Het aanbod is verder opgesplitst in vormingen van een halve dag en een volledige dag en iets kortere workshops waarbij het interessant kan zijn om in team deel te nemen.
Als school of als opleiding kan het daarnaast soms ook interessant zijn om een vorming op maat aan te vragen. Dan worden zowel de theoretische kapstokken als de praktische mogelijkheden samen op maat ingepland.
Coaching op maat is altijd op aanvraag.
Ons huidig aanbod richt zicht tot startende en zoekende:
- leerkrachten
- zorgprofessionals en leerondersteuners
- beleidsmedewerkers en directies
- openhartige geïnteresseerden
BASISBOUWSTENEN
vaak gevraagde workshops en vormingen
SUPERDIVERS NEST
Deze vorming legt de basis om van je superdiverse klas een veilige groeigerichte ruimte te maken, waarin iedereen zichzelf kan zijn. Je zet de eerste stappen in het bewust omgaan met identiteit en divers-sensitieve thema's en leert actief inzetten op groepsvorming via encircle gesprekken.
Tijdsinschatting (halve dag)
Lesgever: Debbie Van Luchem
THE VOICE
Leerlingen, ouders, maar ook externe partners actief leren betrekken en bevragen heeft een enorme meerwaarde op zowel klas- als schoolniveau. We verdiepen ons in begrippen zoals students voice, teachers voice en leren allerlei do's en don'ts door het inzetten op autonomie en verantwoordelijkheid.
Tijdsinschatting (halve dag):
Lesgever: Debbie Van Luchem
EEN SUPERDIVERSE BLIK OP INCLUSIE
In deze workshop ga je actief aan de slag met organisatiemodellen en de waarden van inclusie en pas je deze direct toe op je eigen onderwijscontext.
Je duikt verder in de diepte met begrippen zoals superdiversiteit en intersectionaliteit en word je bewust van mogelijke vooroordelen en verwachtingen. Tenslotte ontdekken we het PERMA-model als toolbox om superdivers onderwijs inclusie vorm te geven.
Tijdsinschatting (2u)
Wil je hier graag een teamgericht traject aan koppelen, stuur ons zeker een mailtje.
Lesgever: Debbie Van Luchem
INHOUDELIJKE BOUWSTENEN
ERVAREN / EXECUTIEVE FUNCTIES
We bekijken samen enkele theoretische kapstokken en concrete tips om van jouw klas en school een krachtige leeromgeving te maken. Na deze vorming kan je gaan experimenteren om je lessen te laten starten vanuit een concrete ervaring of verhaal. Thema's als zintuigelijk waarnemen, prikkelverwerking en executieve functies geven we allen een plaatsje in onze mentale bibliotheek.
Tijdsinschatting (volledige dag)
Wil je hier graag een teamgericht traject aan koppelen, stuur ons zeker een mailtje.
Lesgever: Debbie Van Luchem
COMMUNICATIEVE BOUWSTENEN
INTERACTIE
Vanuit mijn gekleurde waarheid neem ik jullie mee in het voeren van gesprekken in de klas. Stap voor stap leren we hoe we steigers kunnen zetten om taal te stretchen en te ondersteunen. We ervaren hoe we spannende thema's en gebeurtenissen kunnen bespreken en conflicten wanneer nodig. We ervaren praktische mogelijkheden in hoe interactie ons helpt om het leren te bevorderen.
Opleidingsdatum (volledige dag)
Wil je hier graag een teamgericht traject aan koppelen, stuur ons zeker een mailtje.
Lesgever: Debbie Van Luchem
FEEDBACK
In onze superdiverse klassen is het geven en ontvangen van feedback en feedforward noodzakelijk. Meer nog; het zou zonde zijn om de meerstemmige wijsheid in onze scholen niet te benutten. Los van 'scores' en 'punten' leren we verder vooral van elkaar. En dat gaat uiteraard veel verder dan enkel de leerling die leert van de leerkracht.
Ook wij als leerkrachten en beleidondersteuners groeien door onze blik te verruimen en nieuwe perspectieven toe te voegen aan onze eigen waarheid.
We leren via gesprekken, via observaties, via concrete gedrags-of procesgerichte feedback en gaan met feedforward aan de slag. We leren prioriteren en gericht doelen formuleren. Voor onze leerlingen, voor onszelf of op beleidsniveau.
Onderwijzen betekent 'laten groeien' en dat is precies waar deze vorming op inzet.
Opleidingsdatum (volledige dag)
Wil je hier graag een teamgericht traject aan koppelen, stuur ons zeker een mailtje.
Lesgever: Debbie Van Luchem
ZORGBOUWSTENEN
NODEN > LABELS
Labels labels everywhere...
We nemen het concept 'label' samen onder de loep. We kijken naar de oorsprong van dit 'labelen' en onderzoeken zowel de voordelen als de valkuilen.
Vervolgens leren we a.d.h.v. een gedeelde beeldvorming efficiënt de talenten, competenties maar ook de noden herkennen van onszelf en van elkaar. Tenslotte nemen we enkele hulpmiddelen en prompts onder de loep om de behoeften in onze klassen te managen.
Opleidingsdatum (volledige dag)
Wil je hier graag een teamgericht traject aan koppelen, stuur ons zeker een mailtje.
Lesgever: Debbie Van Luchem
DCD en EXECUTIEVE FUNCTIES
Leerlingen met DCD (Development Coördination Disorder) hebben in combinatie met coördinatieproblemen vaker dan niet ook persisterende moeilijkheden om hun EF (executieve functies) te regelen. We onderzoeken samen hoe dit komt, hoe wie dit herkennen en hoe we dit casusgericht kunnen aanpakken. Per functie, duiken we tenslotte in een top 3 van tools die op maat in te zetten zijn. Benieuwd naar wat jullie er daarna mee doen...
Opleidingsdatum (volledige dag)
Lesgever: Debbie Van Luchem
INTERVISIE
Het delen van ervaringen en het samenleggen van expertise en puzzelstukjes vormen de sleutel tot een kwalitatievere werking.
In deze sessie gaan we groepen van gemiddeld 8 collega's aan de slag om gestructureerde intervisiemethodieken direct te leren inzetten in de eigen werkcontext.
We leren hoe deze sessies gestructureerd en oplossingsgericht verlopen. Vanuit een gedeelde verantwoordelijkheid streven we ernaar om alle teamleden deze intervisiegesprekken zelf te leren voeren en te begeleiden.
In een traject leren we dan nog meer gesprekstechnieken aan om deze intervisies te faciliteren en leren we omgaan met enkele valkuilen tijdens intervisie.
Opleidingsdatum (halve dag):
Wil je hier graag een teamgericht traject aan koppelen, stuur ons zeker een mailtje.
Lesgever: Debbie Van Luchem